Kenali roti Loaf Gardenia anda,


Beza terma istilah-istilah roti loaf ini. Jadi kepada penggemar roti loaf, entri ini wajib untuk anda baca.




.1 – White loaf / Sandwich loaf
Roti jenis ini biasanya dipanggil sebagai roti putih atau roti sandwich di negara kita. Bahan utamanya kebiasaannya adalah tepung gandum berprotein tinggi (diproses atau refined) dan biasanya menjadi pilihan utama rakyat Malaysia atas 2 faktor:
  • Murah
  • tekstur nya lembut, sedap dikunyah
Roti putih juga mempunyai nilai G.I yang sederhana tinggi, dengan nilai serat yang sedikit. Namun tidak bermaksud roti ini tidak ‘healthy‘ untuk dimakan.
Syaratnya, ia WAJIB digabungkan dengan sumber protein yang berkualiti serta salad, tomato dan timun untuk mendapatkan complete meal yang dicari: contoh sandwich telur, sandwich tuna.
Tapi saya lihat, ramai yang suka makan roti ini dengan krimer pekat manis sebagai jem, kemudian tabur milo (lalu dijadikan sandwich). Memang tak seimbanglah jawabnya…
Nota: Fahami konsep makan secara sihat vs makan secara bijak –> Eating healthily vs Eating smartly.






2 – WholegrainWholewheat dan Wholemeal
Saya percaya mesti ramai yang terjumpa 3 istilah di atas ketika memilih roti, tapi masih tak pasti apa perbezaan ketiga-tiganya, betul tak?
Ketiga-tiga istilah di atas merujuk kepada roti yang sama, atau dalam bahasa Melayunya, roti gandum penuh.
Yang membezakan penggunaan 3 istilah ini adalah
  • Wholegrain bread dan wholewheat bread – istilah yang digunakan di US
  • Wholemeal bread – istilah yang digunakan di UK
Roti gandum penuh biasanya disarankan sebagai pengganti roti putih kerana nilai G.I nya lebih rendah selain tinggi kandungan serat. Ia dihasilkan dari gandum yang tidak diproses sepenuhnya. Warnanya juga lebih gelap berbanding roti putih biasa disebabkan oleh bran yang menyelaputi gandum berkenaan (komponen ni dah dibuang dalam roti putih).


3 – Multigrain
Roti atau biskut jenis multigrain terdiri dari beberapa jenis bijirin yang berbeza (lebih dari satu jenis bijirin) sebagai ramuan utamanya.
Jenis roti ini memang subjektif, ada pilihan yang ‘healthy‘, ada pilihan yang tak ‘healthy‘. Kalau nak tahu mana satu pilihan yang bagus, ini petua dari saya yang selalu saya guna:
  • Pertama, baca ramuan – pastikan ada istilah ‘whole‘ atau ‘penuh’ dalam klasifikasi bijirin yang digunakan.
  • Kedua, baca label maklumat pemakanan – pastikan pada kolum per 100g, nilai serat/fiber nya tinggi, sekurang-kurangnya 8g serat per 100g.

http://bruschetta.gardenia.com.my/intro.html
Tip Memilih Roti
Secara teorinya, roti gandum penuh memang menawarkan lebih banyak faedah berbanding roti putih.
Namun begitu, kebanyakkan roti komersil yang menggunakan jenama ‘gandum penuh’ saya nampak tak jauh beza sangat dengan roti putih biasa. Nilai G.I pun lebih kurang sahaja. Antara sebabnya adalah komposisi gandum penuh yang digunakan tak banyak berbanding tepung gandum yang bertapis / diproses (refined). Namun ada beberapa tip yang boleh anda amalkan ketika memilih roti yang betul-betul menyihatkan buat anda.
1 – Pertama, serat. Roti gandum penuh sepatutnya mempunyai lebih banyak serat tak larut yang tidak mampu memegang air. Sifat ini antara penyebab mengapa serat tak larut mampu bergerak dengan lebih pantas dalam usus manusia dan kelebihan ini berguna buat manusia dalam mencegah sembelit.
Selain itu, pengambilan serat tak larut turut dikatakan mampu mengawal paras glukosa darah.
Seperti yang diberitahu sebelum ini, untuk memilih roti yang betul-betul berbaloi dan mengenyangkan, pastikan nilai serat per 100g roti tersebut tinggi. Pastikan anda bandingkan kriteria ini ketika memilih roti untuk dibeli.
2 – Kedua, vitamin dan mineral. Roti gandum penuh mengandungi vitamin dan mineral yang mana sebahagian besar terikat pada selaput fiber/bran gandum berkenaan. Menariknya, inilah komponen yang meningkatkan kandungan serat sesebuah roti, dan ia tiada dalam tepung gandum biasa (ramuan asas roti putih).
Anda boleh semak kehadiran vitamin dan mineral ini pada label pemakanan produk roti berkenaan.
3 – Ketiga, warna. Sebaiknya pilih roti yang berwarna gelap. Lebih gelap warna roti tu lebih bagus.
Gelap di sini disebabkan oleh komponen endosperm dan bran yang terdapat pada gandum berkenaan, yang mana secara ‘automatik’ memastikan anda mendapat terus manfaat serat, vitamin dan mineral, tanpa perlu anda memikirkannya. Biasanya, roti gandum penuh berwarna lebih gelap dari roti putih.
4 – Keempat, Inulin dan polydextrose. Membaca maklumat pemakanan semata-mata untuk menyemak kandungan serat masih tidak mencukupi. Ini kerana pengeluar roti juga kadangkala mempertingkat kandungan serat roti berkenaan dengan penambah makanan (aditif) seperti Inulin dan Polydextrose. Inulin adalah aditif yang OK, tetapi polydextrose mungkin perlu dipertimbangkan kerana dihasilkan secara sintetik (bukan semulajadi).
5 – Kelima, Benzoyl Peroxide. Meskipun boleh kata bahan pemutih ini ada pada kedua-dua varian roti yang dijual di pasaran pada hari ini, namun kita boleh jangka roti putih mengandungi lebih banyak bahan pemutih ini berbanding roti gandum penuh. Apa itu Benzoyl Peroxide? Boleh baca di sini.
6 – Keenam, sodium. Pengeluar roti menggunakan sodium untuk memastikan roti keluaran mereka tahan lebih lama di rak pasaraya. Justeru pastikan anda memilih (dan bandingkan) roti dengan kandungan sodium paling rendah dalam setiap 100g (di label maklumat pemakanan). Tip ini amat penting buat mereka  yang ada masalah hypertensi / tekanan darah tinggi.
7 – Ketujuh, multi-grains dan rasa kenyang. Multi grains membekalkan anda kedua-dua komponen serat larut dan tak larut. Serat larut tidak sama seperti serat tak larut yang saya sebut sebelum ini, kerana serat larut boleh memegang air dan membentuk ‘gel’, justeru sifat ini akan memperlahankan pergerakan makanan dalam usus. Hal ini sekaligus membuatkan anda berasa kenyang dengan lebih lama.
Serat larut banyak terdapat pada oat, oat bran, kekacang / seeds, flaxseed, dan buah-buahan tertentu.
Bila kita lihat kembali varian roti gandum penuh yang ada di pasaran, tak semua varian ada menyelitkan ‘ramuan-ramuan’ ini. Buat masa ini, saya hanya melihat Gardenia (purple) sahaja yang menghampiri ciri-ciri ini. Ada penjual roti yang menjual roti dengan ‘aneka ramuan’ ini sekali gus membuatkan ia lengkap dengan serat larut dan serat tak larut, namun bilangan mereka sangat rare.
Kalau siapa yang duduk di sekitar Taiping, di kedai Ipoh Bakeri ada jual satu roti multigrain, harga dalam RM4++. Roti tersebut mengandungi aprikot, berbagai jenis nuts dan seeds, serta oat, sekali gus telah ‘fortified‘ dengan serat larut dan sedikit mengenyangkan berbanding roti putih atau roti gandum penuh biasa.


Entry Asal: http://sususejat.com/istilah-istilah-roti-dan-tip-memilih-roti/

Comments

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Umpan Roti Gardenia Pilihan Pemancing

Apakah ' Keunikan' Produk Gardenia