Tahukah anda apa itu UNIT ROTI?

Diabetes mellitus adalah penyakit endokrin yang berkaitan dengan pengambilan glukosa terjejas. Apabila mengira kuasa mengambil kira jumlah karbohidrat yang digunakan. Untuk tujuan mengira beban karbohidrat, unit roti digunakan untuk kencing manis.

Apakah unit roti?
Unit roti adalah nilai dimensi yang dibangunkan oleh ahli nutrisi. Ia digunakan untuk mengira jumlah makanan karbohidrat. Ukuran pengiraan sedemikian telah diperkenalkan kepada penggunaan dari awal abad ke-20 oleh pakar pemakanan Jerman, Carl Noorden.
Satu unit roti bersamaan dengan sepotong roti tebal satu sentimeter tebal dibahagikan kepada separuh. Ini adalah 12 gram karbohidrat yang mudah dicerna (atau satu sudu gula). Apabila menggunakan satu XE, tahap glukosa darah meningkat dua mmol / l. Untuk membelah 1 XE dibelanjakan daripada 1 hingga 4 unit insulin. Ia semua bergantung kepada keadaan kerja dan masa.
Unit bijirin adalah nilai anggaran apabila menilai kandungan karbohidrat makanan. Dos insulin disesuaikan untuk penggunaan BAGAIMANA MENGIRA UNIT ROTI
Apabila membeli produk yang dibungkus di kedai, anda memerlukan jumlah karbohidrat setiap 100 g yang ditunjukkan pada label yang dibahagikan kepada 12 bahagian. Jadi unit roti di kencing manis dikira, meja pada masa yang sama akan membantu.
Pengambilan karbohidrat purata adalah 280 g sehari. Ini adalah kira-kira 23 XE. Berat produk dikira dengan mata. Makanan kalori tidak menjejaskan kandungan unit roti.
Pada siang hari, pemisahan 1 XE memerlukan jumlah insulin yang berlainan:
pada waktu pagi - 2 U;
pada sebelah petang - 1.5 U;
pada waktu petang - 1 Unit.
Penggunaan insulin bergantung kepada badan, aktiviti fizikal, umur dan kepekaan individu terhadap hormon.
Apakah keperluan harian untuk XE
Diabetis jenis 1, pankreas menghasilkan jumlah insulin yang mencukupi untuk memecahkan karbohidrat. Diabetis jenis 2, imuniti insulin timbul.
Diabetes kegusaran berlaku terhadap latar belakang kehamilan akibat gangguan metabolik. Hilang selepas bersalin.
Tidak kira jenis diabetes, pesakit harus mengikut diet. Untuk betul mengira jumlah makanan yang digunakan, unit roti digunakan untuk kencing manis.
Orang yang mempunyai aktiviti fizikal yang berbeza memerlukan jumlah individu karbohidrat setiap hari.
Jadual penggunaan harian unit roti dalam pelbagai aktiviti
Kadar harian XE hendaklah dibahagikan kepada 6 kali makan. Tiga helah penting:
sarapan pagi - sehingga 6 XE;
Teh petang - tidak lebih dari 6 XE;
makan malam - kurang daripada 4 XE.
Baki HE dibahagikan kepada makanan ringan perantaraan. Sebahagian besar beban karbohidrat jatuh pada makanan pertama. Ia tidak disyorkan untuk menggunakan lebih daripada 7 unit pada satu hidangan.
Pengambilan XE yang berlebihan menyebabkan lonjakan tajam dalam paras gula darah. Nutrisi seimbang mengandungi 15-20 XE. Ini adalah jumlah karbohidrat yang optimum, yang meliputi keperluan harian.

Jadual unit roti: bagaimana mengira XE dalam produk diabetes
Unit roti (HE) merupakan konsep penting dalam kehidupan orang yang menghidap diabetes. HE adalah ukuran yang digunakan untuk menganggarkan jumlah karbohidrat dalam makanan. Sebagai contoh, "bar coklat mempunyai 5 XE", di mana 1 XE: 20 g coklat. Satu lagi contoh: 65 gram ais krim dalam unit roti ialah 1 XE.
Satu unit roti adalah 25 gram roti atau 12 gram gula. Di sesetengah negara, ia dianggap hanya 15 gram karbohidrat bagi setiap unit roti. Itulah sebabnya anda perlu berhati-hati mendekati kajian jadual XE dalam produk, maklumat di dalamnya mungkin berbeza-beza. Pada masa ini, apabila membuat jadual, karbohidrat hanya dicerna diambil kira, sementara serat makanan, iaitu. Selulosa - dikecualikan.
Mengira unit roti
Sebilangan besar karbohidrat dari segi unit roti akan menyebabkan keperluan untuk lebih banyak insulin disuntikkan untuk memadamkan gula darah pascadang dan semua ini harus dipertimbangkan. Seseorang yang mempunyai diabetes jenis 1 diperlukan untuk memeriksa dengan teliti diet anda untuk bilangan unit roti dalam makanan. Jumlah dos insulin sehari dan dos insulin "ultrashort" dan "pendek" sebelum makan tengah hari bergantung kepada ini.
Unit roti harus dikira dalam produk-produk yang akan digunakan oleh seseorang, merujuk kepada jadual untuk pesakit kencing manis. Apabila angka itu diketahui, dos insulin "ultrashort" atau "pendek" perlu dikira, yang dicucuk sebelum mengambil makanan.
Untuk pengiraan paling bijak bagi unit bijirin, lebih baik untuk sentiasa menimbang produk sebelum digunakan. Tetapi dari masa ke masa, pesakit dengan diabetes menilai produk "oleh mata". Penilaian sedemikian adalah mencukupi untuk mengira dos insulin. Walau bagaimanapun, membeli skala dapur kecil boleh menjadi sangat berguna.

Penggunaan unit roti
Ramai wakil perubatan moden mengesyorkan untuk mengambil karbohidrat, yang bersamaan dengan 2 atau 2.5 unit roti setiap hari. Banyak diet yang "seimbang" menganggapnya normal untuk mengambil karbohidrat 10-20 XE setiap hari, tetapi ini berbahaya bagi diabetes.
Sekiranya seseorang cuba menurunkan tahap glukosa, ia mengurangkan penggunaan karbohidrat. Ternyata kaedah ini berkesan bukan sahaja pada diabetes tipe 2, tetapi juga pada diabetes jenis 1. Tidak perlu percaya semua nasihat yang ditulis dalam artikel mengenai diet. Ia cukup untuk mendapatkan meter glukosa darah yang tepat yang akan menunjukkan sama ada makanan tersebut atau makanan lain sesuai digunakan.
Sekarang semakin banyak pesakit kencing manis cuba untuk mengehadkan jumlah unit roti dalam diet. Sebagai pengganti, makanan tinggi protein dan lemak sihat semulajadi digunakan. Di samping itu, sayur-sayuran vitamin menjadi semakin popular.
Jika anda mengikuti diet rendah karbohidrat, selepas beberapa hari, ia akan menjadi jelas berapa banyak kesejahteraan am telah bertambah baik, dan tahap glukosa dalam darah telah turun. Makanan sedemikian membebaskan seseorang daripada sentiasa melihat jadual unit roti. Jika untuk setiap hidangan anda hanya makan 6-12 gram karbohidrat, maka jumlah unit roti tidak lebih dari 1 XE.
Dengan diet tradisional "seimbang", penderita diabetes mengalami ketidakstabilan dalam gula darah, dan diet sering digunakan dengan gula darah tinggi. Seseorang perlu mengira berapa banyak insulin yang diperlukan untuk mempunyai 1 unit roti yang diserap. Sebaliknya, adalah lebih baik untuk memeriksa seberapa banyak insulin diperlukan untuk menyerap 1 g karbohidrat, dan bukannya satu unit roti keseluruhan.
Oleh itu, karbohidrat yang kurang digunakan - kurang insulin diperlukan. Selepas memulakan diet karbohidrat yang rendah, keperluan untuk insulin dikurangkan sebanyak 2-5 kali. Pesakit yang telah mengurangkan pengambilan pil atau insulin kurang berisiko untuk hipoglikemia.
Jadual unit roti
Produk tepung, bijirin dan bijirin
Semua bijirin, termasuk produk bijirin (barli, gandum, gandum) mempunyai jumlah karbohidrat yang cukup besar dalam komposisi mereka. Tetapi pada masa yang sama, kehadiran mereka dalam diet orang yang menghidap diabetes adalah suatu keharusan!
Untuk bijirin tidak dapat menjejaskan keadaan pesakit, anda memerlukan masa untuk memantau tahap glukosa dalam darah, dan sebelum dan sesudah makan. Tidak boleh diterima melebihi kadar penggunaan produk tersebut dalam proses makan. Dan membantu untuk mengira jadual unit roti.
Jadual unit roti untuk pesakit kencing manis
Jadual kandungan
Unit roti (XE) adalah ukuran yang digunakan untuk mengira jumlah karbohidrat dalam makanan ketika membuat menu diabetes. 1 unit adalah 10-12 gram. karbohidrat dicerna, 25 gr. roti. Satu unit memberikan peningkatan glisemia sekitar 1.5-2 mmol / l.
Pesakit wajib menyimpan rekod makanan yang dimakan yang mengandungi karbohidrat, dan ingat karbohidrat yang cukup cepat (gula, gula-gula), dan yang perlahan (kanji, serat) meningkatkan tahap gula dalam darah.
Produk roti
Bijirin, pasta, kentang
Produk tenusu
Produk kacang
Sayuran
Buah dan buah beri
Buah-buahan kering
Kacang
Gula-gula dan pemanis
Minuman, jus
Makanan sedia
Unit bijirin di McDonalds, makanan segera
Pengiraan dan penggunaan HE
Mengira unit roti untuk pesakit dengan diabetes diperlukan untuk mengira dos insulin yang betul. Lebih-lebih lagi ia sepatutnya mengambil karbohidrat, yang lebih tinggi akan menjadi dos hormon. Untuk asimilasi 1 dimakan XE anda memerlukan 1.4 U insulin bertindak pendek.
Tetapi sebahagian besar unit roti dikira mengikut jadual yang sudah siap, yang tidak selalu mudah, kerana seseorang juga harus mengambil makanan protein, lemak, mineral, vitamin, oleh itu, pakar menasihati merancang kalori harian dari segi perkadaran produk utama yang digunakan: 50 - 60% - karbohidrat, 25-30% adalah lemak, 15-20% adalah protein.
Kira-kira 10-30 XE perlu diberikan kepada pesakit kencing manis setiap hari, jumlah sebenar bergantung kepada umur, berat badan, jenis aktiviti fizikal.
Kebanyakan makanan yang mengandungi karbohidrat sepatutnya datang pada separuh pertama hari; perkongsian menu harus bergantung kepada pelan terapi insulin. Dalam sebarang kes, dalam satu hidangan tidak boleh melebihi 7 XE.
Karbohidrat yang diserap perlu terutamanya pati (bijirin, roti, sayur-sayuran) - 15 XE, tidak lebih daripada 2 unit harus dalam buah-buahan dan beri. Pada karbohidrat mudah tidak lebih tinggi daripada 1/3 daripada jumlah keseluruhan. Dengan penunjuk normal glukosa darah antara makanan utama, anda boleh makan produk yang mengandungi 1 unit.


Konsep unit roti
Istilah XE diperkenalkan untuk kemudahan pesakit diabetes, meja yang direka khas. Digunakan untuk mengira karbohidrat dan kalori dalam makanan. Terima kasih kepada pengiraan yang telah dibuat, diberikan dalam jadual, seseorang mempunyai peluang untuk mempelbagaikan dietnya tanpa risiko kepada kesihatannya.
Satu akaun XE untuk kira-kira 11 g. Satu XE meningkatkan tahap glukosa sekitar 1.4-2.1 mmol / liter. Jadi, jika dikira berapa banyak unit roti yang dimakan, anda boleh menentukan dos insulin yang diingini. Untuk mengasimilasi 1 XE, diperlukan 1 hingga 4 IU insulin.
Jumlah XE yang dibenarkan di dalam diabetes mellitus adalah dari 15 ke 20XE. Dalam obesiti, tidak lebih daripada 10 XE.
Bagaimana untuk mengira unit roti, misalnya:
Pertama, anda perlu mengetahui jumlah karbohidrat dalam 100 g produk. Kami mengambil 1XE = 20 karbohidrat sebagai asas.
Sebagai contoh, 200 g produk yang diperlukan mengandungi 100 g karbohidrat.
Ternyata pengiraan berikut: (200x20): 100 = 40 g
Akibatnya, 200 g mengandungi 4 XE. Sekarang anda boleh menimbang produk untuk mendapatkan kelantangan.
Makan dengan diabetes disyorkan lima kali sehari. Tiga kali makanan utama, dan tiga makanan ringan. 1 sudu besar adalah 1 XE.
HE dibenarkan untuk pesakit kencing manis dalam satu hari
Sarapan kedua 1-2 XE
Beberapa jam sebelum tidur 2 XE
Kelebihan 7 XE tidak dibenarkan. Sekiranya anda makan lebih dari 7HE, anda perlu memasukkan insulin tambahan.
Setiap orang secara individu. Untuk asimilasi 1XE, jumlah dos insulin adalah berbeza. Pada waktu pagi keperluannya lebih dari pada petang.
XE harian juga bergantung pada usia pesakit diabetes.

Pengiraan unit roti dalam kencing manis
Menurut statistik di Rusia, pesakit diabetes lebih daripada 3 juta orang. Selain penggunaan dadah atau insulin yang berterusan, penting bagi pesakit kencing manis untuk memantau pemakanan yang betul. Sukar untuk seseorang membuat pengiraan sepanjang masa, setiap kali ia adalah masa dan peluang untuk menimbang dan mengira semula, oleh itu adalah penting dan mudah untuk mempunyai unit-unit unit roti, kerana status kesihatan pesakit dan tahap gula darah bergantung kepada pengiraan yang betul HE.

Mengira unit roti
Peraturan utama pemakanan untuk pesakit diabetes adalah untuk mengawal jumlah karbohidrat yang dimakan dan pengagihan semula mereka sepanjang hari. Komponen ini adalah yang paling penting, kerana kebanyakannya karbohidrat, terutamanya mudah dicerna, menyebabkan peningkatan kadar gula dalam darah. Benar mengesan unit roti dalam diabetes jenis 2 adalah sama pentingnya dengan yang pertama.
Untuk mengekalkan tahap gula dalam julat yang diperlukan, kategori orang ini menggunakan agen insulin dan hypoglycemic. Tetapi dos mereka perlu dipilih dengan mengambil kira konsep karbohidrat yang dimakan, kerana tanpa ini, sukar untuk mengurangkan kadar gula secukupnya. Jika terdapat ketidaksesuaian, anda juga boleh membahayakan dengan memandu diri anda ke keadaan hypoglycemic.
Untuk membuat menu berdasarkan jumlah karbohidrat yang terkandung dalam produk tertentu, adalah perlu untuk mengetahui berapa banyak unit roti di dalamnya. Bagi setiap produk, nilai ini adalah individu.
Pada masa ini, mengira algoritma dipermudahkan sedapat mungkin, dan bersama-sama dengan nilai-nilai jadual, terdapat pengawal pemakanan kencing manis dalam talian. Mereka tidak hanya mudah digunakan, tetapi juga mengambil kira beberapa faktor yang berkaitan (berat dan ketinggian pesakit, jantina, umur, aktiviti dan keterukan kerja pada siang hari). Ini benar-benar penting, kerana jika seseorang bergerak sedikit, keperluan hariannya untuk unit roti tidak boleh melebihi lima belas, berbanding dengan pesakit dengan tenaga kerja berat (sehingga 30 sehari) atau rata-rata (sehingga 25).
Penting: satu unit roti meningkatkan jumlah gula di dalam aliran darah sebanyak 1.5-1.9 mmol / l. Nisbah ini membantu lebih tepat memilih dos insulin yang diperlukan, berdasarkan jumlah karbohidrat yang dimakan.
cara mudah tentukan unit roti
Cara paling mudah untuk menentukan bilangan unit roti dalam makanan produk kilang siap.
Setiap pakej menunjukkan jumlah berat dan kandungan karbohidrat sebanyak 100 gram. Oleh itu, jumlah ini hendaklah dibahagikan dengan 12 dan dikira semula kepada dos penuh dalam pakej.
Unit bijirin untuk pesakit kencing manis harus diedarkan secara merata sepanjang hari, mengikut piawai fisiologi untuk pengeluaran insulin. Memandangkan lima hidangan yang disyorkan sehari, skim ini mempunyai bentuk berikut berdasarkan bilangan unit roti setiap hidangan:
pada waktu pagi: 3-5;
untuk sarapan pagi kedua: 2;
untuk makan tengahari: 6-7;
untuk makan tengahari: 2;
untuk makan malam: sehingga 4;
untuk malam: sehingga 2.
Untuk satu hidangan, mari kita ambil tujuh unit roti. Lebih separuh daripada dos harian lebih baik digunakan sebelum tengah hari. Seterusnya, pertimbangkan bagaimana unit roti dikira untuk diabetes. Jadual susu dan produk tenusu dibentangkan di bawah.
Kuantiti yang mengandungi 1 unit roti
250 ml = satu gelas
250 ml = satu gelas
250 ml = satu gelas
dumpling keju kotej
Susu dan produk tenusu mesti ada dalam diet, kerana ia adalah sumber protein haiwan yang sangat diperlukan dan pelbagai vitamin dan unsur surih, terutamanya kalsium, vitamin B (B2) dan vitamin A. Lebih baik menggunakan susu skim atau kandungan susu yang rendah. Jika anda bukan peminat produk ini, maka dengan menambah beberapa buah buah atau buah kegemaran anda, dapatkan koktail yang lazat dan sihat.
Ia harus dijelaskan mengapa meja unit roti untuk diabetes tidak mengandungi keju dan keju cottage. Hakikatnya ialah jika mereka dimakan tanpa gula dan krim masam, mereka tidak perlu diambil kira.
Bread and Bakery Products
Jumlah yang mengandungi 1 unit roti (dalam gram)
1 bahagian roti putih
1 bahagian roti rai
biskut kering (keropok)
memanggang serbuk roti
Dalam dua atau tiga sudu (15 gram) vermicelli mentah (kerusi, mi), bergantung pada saiznya, mengandungi satu unit roti.
Ramai yang mungkin menyedari bahawa jadual unit roti untuk pesakit kencing manis tidak mengandungi data untuk produk penting seperti diet manusia seperti daging dan ikan. Produk-produk ini mengandungi sejumlah kecil karbohidrat (atau tidak mengandunginya), oleh itu ia perlu memberi perhatian dan menghitung unit roti produk dalam penyediaan yang komponen-komponen yang mengandungi karbohidrat lain digunakan (telur, tepung, susu, keropok, dan lain-lain).
Bijian dan kandungannya dalam unit roti
Dalam diet pesakit diabetes mellitus, bijirin adalah tempat yang paling penting. Jumlah karbohidrat dalam hidangan siap tidak bergantung kepada cara memasak (bubur rebus atau dikukus). Bilangan unit roti dalam bubur dan cecair yang rapuh juga akan sama. Konsistensi hanya mempengaruhi kadar penyerapan karbohidrat. Oleh itu, jika seseorang mengalami hipoglikemia, maka adalah lebih baik untuk makan semolina cecair, dan jika paras gula darah meningkat, maka keutamaan harus diberikan dengan rapuh. Berikut adalah jadual unit roti yang terdapat dalam bijirin.
Jumlah yang mengandungi 1 unit roti (dalam gram)
soba (1 sudu besar)
jagung rebus (separuh rebus)
Jagung dalam tin (3 sudu besar)
jagung jagung (2 sudu besar)
Pengiraan semula diberikan untuk bijirin mentah. Jika bubur (penampilan rebus), maka satu unit roti adalah 50 gram produk, atau 2 sudu besar.
Dalam satu kentang rebus sederhana (65-70 gr.) Terdapat 1 unit roti. Jumlah yang sama ditentukan dalam dua sudu kentang tumbuk (75 gr.) Dan 35 gram kentang goreng (2 sudu besar).
Unit bijirin untuk kencing manis. Buah dan meja beri
1 unit bijirin dalam gram produk tanpa tepung dan diisi
bulatan nenas (1 pc.)
kepingan oren (1 pc.)
anggur (12 keping)
sekeping tembikai (1 pc.)
7 sudu besar. currants
Dalam kategori produk ini, kandungan unit roti tidak begitu besar, tetapi ini tidak bermakna pengiraan mereka boleh diabaikan.
Dalam 100 mililiter jus yang baru diperah tanpa menambah gula, rata-rata, 10 gram karbohidrat, jadi lebih baik untuk makan buah-buahan, dan tidak membuat jus dari mereka. Sekiranya anda ingin minum minuman keras, lebih baik memerah jus dari sayur-sayuran. Jus wortel, bit, timun, kubis, dan lain-lain sangat berguna. Untuk meningkatkan rasa minuman sayur-sayuran, anda boleh menambah sedikit jus dari buah kegemaran anda.
Beri perhatian: walaupun fakta bahawa bit dan wortel adalah sayuran yang cukup manis, mereka bukan sahaja mungkin, tetapi juga perlu dimakan, kerana mereka terdiri daripada serat.
Ia lebih mudah untuk mengira beri bukan dalam keping, tetapi dalam gelas. Satu cawan rata-rata mengandungi 200 gram dan sama dengan satu unit roti.
Perlu diingatkan bahawa pelbagai buah-buahan dan beri memberikan hanya selera yang berbeza (masam, manis, pahit), tetapi tidak mempengaruhi kandungan karbohidrat di dalamnya. Oleh itu, adalah salah untuk menganggap bahawa satu produk manis adalah sama dengan beberapa masam.
Satu unit roti terdapat dalam tiga wortel sederhana (200 g), dalam satu bit (150 g), dalam tujuh sudu kacang segar (100 g), dalam tiga sudu kacang rebus (50 g) dan 70-90 gram kacang.
Gula-gula
Orang yang menghidap kencing manis, seperti tidak ada orang lain, memahami maksud frasa "buah terlarang manis". Kategori ini sering diharamkan. Walaupun, mengetahui kandungan unit roti dalam produk individu, anda juga boleh menyenangkan diri sendiri dengan pencuci mulut yang lazat, seperti es krim. Ini adalah salah satu hidangan yang 100 gram mengandungi hanya dua unit roti. Apabila memilih sejenis ais krim untuk dimakan - buah atau krim, anda perlu ingat bahawa yang pertama mengandungi jus (air beku) dengan lebih tinggi, dan, oleh itu, menyerap lebih cepat dan menyebabkan peningkatan kadar gula darah. Manakala es krim adalah lebih gemuk, karbohidrat lebih perlahan diserap dan tidak menyebabkan lonjakan puncak glukosa darah.
Gula dan sebandingnya dalam unit roti
1 unit roti dalam gram produk
gula halus (3 keping)
1 unit roti terkandung dalam dua puluh gram coklat hitam, satu sendok makan madu dan jem buah-buahan. Unit bijirin dalam jumlah satu bahagian juga sesuai dengan 20 gram aprikot kering, prun, kismis dan tarikh. Satu jumlah minuman yang sama komposisi, sama dengan 1 XE:
kvass - 1 cawan;
soda (manis) - 0.5 cawan;
jus sayuran - 2.5 cawan;
jus buah - 0.5 cawan.
Mana-mana jadual unit roti untuk pesakit kencing manis jenis 1 dan 2 adalah sama.
Alkohol
Kategori minuman ini sangat tidak diingini untuk pesakit diabetes. Tetapi jika anda masih perlu minum alkohol, anda perlu tahu yang mana yang kurang berbahaya dan kurang karbohidrat. Tidak syak lagi, semakin kecil kekuatan minuman, lebih baik untuk kesihatan. Bagi pesakit kencing manis, adalah penting untuk memberi perhatian kepada kandungan gula minuman tersebut. Jadi, tidak digalakkan menggunakan champagne dan jenis wain lain yang mengandungi lebih daripada lima peratus gula.
minuman beralkohol yang kuat. Dos maksimum yang dibenarkan adalah 75 gram. Dos yang besar dilarang sama sekali, kerana ia bukan hanya beban tambahan pada pankreas yang mengidap penyakit ini, tetapi juga dapat menyebabkan keadaan hypoglycemic yang tidak terkontrol. Ia telah terbukti secara saintifik dan disahkan oleh banyak keadaan kehidupan bahawa seseorang yang menderita diabetes, setelah mengambil jumlah alkohol yang berlebihan, beberapa jam selepas pesta itu menjadi koma hipoglikemik. Bahaya keadaan ini terletak pada fakta bahawa ia biasanya berlaku di luar rumah (di jalan, dalam pengangkutan awam atau di pesta), dan bahkan lebih berbahaya dalam mimpi.
Contoh Pengiraan XE
Untuk betul menghitung unit roti dalam hidangan siap, anda perlu tahu resipi (semua ramuan yang membentuk komposisi) dan mempunyai unit unit roti dengan kalkulator di tangan.
9 sudu tepung (satu sudu mengandungi satu unit roti, oleh itu, terdapat sembilan daripadanya dalam jumlah tertentu);
1 cawan susu skim (satu unit roti);
satu sudu minyak halus (tiada unit roti);
telur (tidak mengandungi XE).
Setelah membuat doh dari set ramuan ini, anda membuat sepuluh penkek, ya. Satu pancake mengandungi satu unit roti.
Anda juga harus memberi perhatian kepada apa karbohidrat dalam makanan yang dimakan. Terdapat dua jenis utama karbohidrat: gula dan kanji. Jenis pertama termasuk gula mudah dicerna, kerana ia terdiri daripada molekul kecil dan diserap dengan cukup cepat semasa pencernaan, dengan demikian meningkatkan kadar glukosa dalam darah dengan cepat. Karbohidrat seperti kaya dengan gula, madu, jus, serta bir. Tetapi kanji lebih terkandung dalam bijirin, produk tepung, jagung dan kentang. Mereka mempunyai kesan pengurangan gula yang kurang.
Jadual unit roti untuk pesakit diabetes jenis 1 adalah yang paling penting, tetapi ini tidak bermakna pesakit dengan diabetes jenis 2 tidak dapat menggunakannya. Setelah menghitung jumlah karbohidrat yang dimakan setiap hari, mereka boleh menyesuaikan diet mereka mengikut pengiraan semula untuk unit roti, dan selepas beberapa hari untuk merasakan hasil pemakanan yang betul.
Proses mengira unit bijirin mungkin kelihatan rumit, tetapi semuanya menjadi jelas apabila anda mula menggunakan pengetahuan dalam amalan. Selepas beberapa hari, anda tidak akan melihat bagaimana anda akan mula menerjemahkan produk ke dalam unit roti, walaupun tanpa menggunakan data jadual, kerana, sebenarnya, diet itu akan terdiri daripada bahan biasa dan berulang-ulang.
Piawaian
Kadar karbohidrat (dalam unit roti), bergantung kepada umur:
5 tahun - 12-13 sehari;
6-9 tahun - 15 sehari;
10-15 tahun - 20 sehari (untuk kanak-kanak lelaki);
10-15 tahun - 17 sehari (untuk kanak-kanak perempuan);
16-18 tahun - 21 sehari (untuk kanak-kanak lelaki);
16-18 tahun - 18 sehari (untuk kanak-kanak perempuan);
lebih tua - sehingga 22 setiap hari.

Indeks Makanan Glisemik

Diabetis, bukan sahaja jumlah karbohidrat dalam makanan yang penting, tetapi juga kelajuan penyerapan dan penyerapan mereka ke dalam darah. Semakin lambat badan menyerap karbohidrat, semakin kurang mereka meningkatkan kadar gula. Oleh itu, nilai maksimum gula dalam darah selepas makan akan lebih kecil, yang bermaksud bahawa kesan pada sel dan vesel tidak begitu kuat. Indeks Produk Glisemik (GI) - adalah penunjuk kesan makanan pada tahap glukosa dalam darah manusia. Diabetis, penunjuk ini sama pentingnya dengan jumlah unit roti. Dietitians menasihati makan lebih banyak makanan yang mempunyai indeks glisemik rendah. Makanan dengan indeks glisemik tinggi diketahui. Yang utama ialah: Madu; Gula; Minuman berkarbonat dan tidak berkarbonat; Memelihara; Tablet glukosa. Semua gula-gula yang tersenarai secara praktikalnya tidak mengandungi lemak. Diabetis, mereka hanya boleh digunakan pada risiko hipoglikemia. Dalam kehidupan seharian, produk ini tidak disyorkan untuk pesakit kencing manis.

Kesimpulannya
Oleh itu, karbohidrat, sebagai elemen utama yang menyumbang kepada peningkatan tahap glukosa dalam darah seseorang, mesti sentiasa dipantau oleh orang yang menderita diabetes. Untuk pengiraan mudah penguasaan mereka, unit roti digunakan. Mengetahui berapa banyak unit yang anda makan, anda boleh mengira jumlah tablet insulin atau penurun gula dengan mudah, yang perlu untuk mengimbangi tahap glukosa dan mengekalkannya dalam had yang dikehendaki.
Di samping itu, unit roti akan membantu menjadikan diet anda bukan sahaja seimbang, tetapi juga pelbagai. Anda boleh dengan mudah menggantikan satu produk dengan yang lain, mengetahui kesetaraan karbohidrat mereka.

MS.URGENTHEALTHCARESOLUTIONS.COM
403 Forbidden
Abdul Razaki Ab Rashid

Comments

Popular posts from this blog

Umpan Roti Gardenia Pilihan Pemancing

Kenali roti Loaf Gardenia anda,

Apakah ' Keunikan' Produk Gardenia